آموزش برنامه نویسی
در ژانویه 2018، وزارت آموزش، فرهنگ و ورزش آموزش برنامه نویسی اسپانیا گزارش «برنامهنویسی، رباتیک و تفکر محاسباتی در کلاس درس» را منتشر کرد، این سند وضعیت فعلی برنامهنویسی، رباتیک و تفکر محاسباتی را در برنامههای درسی پایه و خودمختار مختلف توصیف میکند. جوامع و چندین ابتکار غیررسمی که از سوی شرکت ها، دانشگاه ها یا جامعه مدنی هدایت می شوند. سوالاتی در مورد آن وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد، مانند ادغام آن در رشته های فعلی یا اینکه آیا ترجیح داده می شود. برای اینکه یک فعالیت فوق برنامه باشد (Adell-Segura et al., 2019).
آموزش برنامه نویسی کامپیوتر
علیرغم اینکه هدف این بررسی بررسی آموزش-یادگیری برنامه نویسی کامپیوتری است، درست است که مفهوم "تفکر محاسباتی" هر زمان که به موضوع برنامه نویسی کامپیوتر پرداخته می شود، اهمیت زیادی پیدا کرده است. امروزه، دنیا آموزش برنامه نویسی کامپیوتر را برای دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی به منظور توسعه آموزش برنامه نویسی مهارت های تفکر محاسباتی که بسیار فراتر از یادگیری برنامه نویسی است، گنجانده است.
بنابراین، آموزش برنامهنویسی محاسباتی بهعنوان داربستی برای توسعه مهارتهای تفکر محاسباتی عمل میکند، مهارتهایی که قابل انتقال به سایر حوزههای دانش هستند و به این معنی است که نه تنها در دانشپژوهان علوم رایانه باقی میمانند، بلکه در کل حوزه علم نیز تابش مییابند. و فناوری (STEM)، همچنین از جمله هنر (STEAM) و فراتر از آن (روخاس و گارسیا، 2020).
طبق نظر وینگ (2006)، علم کامپیوتر مطالعه محاسبات است و از خود می پرسد چه چیزی را می توان محاسبه کرد و چگونه آن را محاسبه کرد؟ برای داشتن عناصر قضاوت کافی و مناسب تعریف، تحقیقات متعددی را نشان خواهیم داد که به مطالعات مبتنی بر علوم محاسباتی می پردازد که معانی آنها را بر اساس کاربرد آنها جهت می دهد.
میتوان برخی از کاربردهای محاسباتی مانند اینترنت اشیا، شبکههای اجتماعی، آموزش برنامه نویسی دادههای بزرگ، هوش مصنوعی، روباتیک، بازیهای ویدیویی، ارتباطات، تلفنهای هوشمند، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و غیره را شمارهگذاری کرد. این چیزی است که باید دانست یا حداقل بخشی از کاربرد آن است (Psycharis et al., 2020).
سهم علوم کامپیوتر در آموزش بسیار گسترده است. بنابراین، دانشگاههای سراسر جهان در حال تجدیدنظر در برنامههای درسی علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی خود هستند، به همین دلیل آنها اولین دوره خود را در علوم کامپیوتر برای پوشش مفاهیم اساسی، نه فقط برنامهنویسی، تغییر میدهند.
علاوه بر این، علاقه به تفکر محاسباتی فراتر از تحصیل در مقطع لیسانس افزایش یافته است، با تمرکز بسیاری بر ادغام تفکر محاسباتی در آموزش از مهدکودک تا K-12. در مورد حامیان مالی، آنها شامل سازمان ایرانیان سایبر های حرفه ای، دولت، دانشگاه ها و صنعت می شوند. دانشمندان کامپیوتر ارزش تفکر انتزاعی، تفکر در سطوح چندگانه انتزاعی، آموزش برنامه نویسی انتزاع ایده ها برای مدیریت پیچیدگی، انتزاع در مقیاس، تکرار، اشکال زدایی و تست نرم افزار و غیره را می دانند (Wing, 2011).
برای گارسیا (2018)، ما نمیتوانیم از آموزش برنامهنویسی انتزاعی بگیریم، اما مدارس باید با جوانان ما گامهایی بردارند تا در دنیای مجازی فعالیت کنند، که باید به زبان قرن حاضر آماده شوند، بدون آن بیسواد دیجیتال خواهند شد. . بنابراین مدرسه باید جوانان را با مهارت تفکر محاسباتی تربیت کند. تاکنون، انرژی صرف آموزش کاربران ابزارهای محاسباتی موجود شده است.
البته این ناکافی است، زیرا آنچه قرن حاضر اقتضا می کند، کسب مهارت های تفکر محاسباتی، زیستن شیوه ای جدید از تفکر و حل مسئله است. بنابراین، به جای اینکه به دانشآموزان آموزش دهیم که کاربران یک فناوری در حال تغییر باشند، باید در پارادایم جدید تفکر محاسباتی آموزش ببینند تا خالق فناوریهای جدید باشند (گارسیا، 2018).
طبق تعریف Wing (2006)، تفکر محاسباتی به عنوان یک رویکرد حل مسئله تعمیم یافته که برای ماتریس وسیعی از زمینه های STEM و غیر STEM قابل استفاده است، تکمیل شده است. تعریف رسمی هنوز یک موضوع باز برای بحث در ادبیات است، اما به طور کلی، محققان موافق هستند که مهارتهای تفکر محاسباتی شامل تفکر الگوریتمی،
پیمایش سطوح مختلف انتزاع، تجزیه مسائل به قطعات قابل مدیریت برنامه نویسی و نمایش دادهها است. تفکر محاسباتی را می توان با یا بدون استفاده از رایانه آموزش داد، اما اغلب از طریق برنامه نویسی رایانه ای عملیاتی می شود، زیرا این امر انتزاع در قلب تفکر محاسباتی را آسان تر می کند (Grover and Pea, 2018).
[ بازدید : 43 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]